Komisní prodej je zvláštní druh prodeje, kdy obchod nabízející zboží zákazníkům, pouze prodej zprostředkovává. Obchod sám tedy není vlastníkem zboží, tím i nadále zůstává výrobce/dodejce zboží. Pro obchodníky je to oblíbený způsob prodeje, protože se nemusí starat o zboží, které se neprodá, a stejně tak ani neřeší jeho dodávky. Tento obchodní model nejčastěji najdete v nejrůznějších marketech všeho druhu. S komisním prodejem se také setkáváme u prodeje ojetých automobilů, nebo třeba v různých bazarech.
Jak celý prodej funguje?
Výrobce dodá zboží do obchodu, který ho nabízí zákazníkovi. Pokud si zboží zákazník koupí, přechází na něj vlastnická práva. Následně obchod z prodeje dostává domluvenou provizi. Pokud dochází k vystavení zboží za úplatu, i když se nic neprodá, nejedná se o komisní prodej.
Komu je určen komisní prodej?
Komisního prodeje se může zúčastnit zcela každý – firma, podnikatel, nebo soukromá osoba.
Kdo určuje pravidla
Komisní prodej upravuje buď „Smlouva o zprostředkování prodeje věci“, upravená dle občanského zákoníku, nebo „Koncesionářská smlouva“, upravená dle obchodního zákoníku.